Stowarzyszenie miłośników historii Międzyrzeca
Menu
 
 








Dzieje miasta (bibliografia)
Najstarsza wzmianka o Miêdzyrzecu pochodzi z 1390 r., kiedy Abraham Chamiec otrzyma³ od W³adys³awa Jagie³³y za wiern± s³u¿bê w³o¶ci Miêdzyrzec Sto³pno po³o¿one w ówczesnym powiecie drohickim. Wówczas Miêdzyrzec by³ jeszcze wsi±. Nic bli¿szego o tej darowi¼nie nie wiadomo. Zdo³ano jedynie ustaliæ, ¿e Abraham Chamiec, którego pó¼niejsi heraldycy ³±cz± z rodem Jaksów-Gryfitów pochodzi³ z Ma³opolski i pisa³ siê ze wsi Rudno. Wystêpuje on te¿ jako ¶wiadek na dokumentach ma³opolskich. Nale¿a³ niew±tpliwie do tych rycerzy ma³opolskich, którzy po zawarciu Unii polsko-litewskiej otrzymali nadania na terenie ówczesnego Wielkiego Ksiêstwa Litewskiego. W literaturze uchodzi za pierwszego w³a¶ciciela Miêdzyrzeca. O dalszych jego losach brak wiadomo¶ci przez nastêpnych 40 lat. Kolejna wiadomo¶æ pochodzi bowiem z 1430 r. kiedy Witold Wielki ksi±¿ê litewski mia³ nadaæ dobra miêdzyrzeckie Miko³ajowi Nassucie zwanym tak¿e Szempart lub Silberk. Nie zdo³ano ustaliæ, czy Abraham Chamiec faktycznie obj±³ dobra miêdzyrzeckie, ani ewentualnie kiedy i w jakich okoliczno¶ciach je utraci³.

Najstarsza znana wzmianka o istniej±cym ju¿ mie¶cie w Miêdzyrzecu pochodzi dopiero z 1477 r., kiedy dobra nale¿a³y ju¿ do Jana Nassutowicza, syna Miko³aja. W tym roku Jan Nassutowicz wystawi³ dokument fundacyjny w zwi±zku z budow± nowego ko¶cio³ap.w. ¶w. Miko³aja w Miêdzyrzecu "z powodu zestarza³o¶ci ko¶cio³a... od dawnych  lat wzniesionego". Wynika z tego, ¿e w Miêdzyrzecu ko¶ció³ katolicki musia³ istnieæ ju¿   od dawna, byæ mo¿e siêgaæ móg³ czasów Abrahama Chamca. Trudno przypu¶ciæ, by fundatorem ko¶cio³a móg³ byæ ojciec Jana Miko³aj Nassuta, gdy¿ miêdzy nadaniem dóbr miêdzyrzeckich Miko³ajowi (1430), a fundacj± nowego ko¶cio³a (1477) minê³o zbyt ma³o czasu by mog³a zaistnieæ konieczno¶æ budowy nowej ¶wi±tyni. Nale¿y tak¿e odrzuciæ mo¿liwo¶æ wysuwan± niekiedy w literaturze, by Jan by³ za³o¿ycielem miasta. Zazwyczaj w aktach zwi±zanych z zak³adaniem miast przewidywano tak¿e uposa¿enia ko¶cio³a. Gdyby Jan wystawi³ przed 1477 r. jaki¶ przywilej tego typu niew±tpliwie tam znalaz³yby siê postanowienia odno¶nie uposa¿enia ko¶cio³a i nie by³oby potrzeby powtarzania ich w dokumencie wystawionym  w 1477 r. Najwy¿ej znalaz³aby siê wzmianka o zatwierdzeniu istniej±cego uposa¿enia. St±d wydaje siê prawdopodobnym, ¿e ko¶ció³ powsta³ przed Nassutowiczami, a za³o¿enie miasta mog³o przypa¶æ na czasy Miko³aja lub nale¿a³oby przesun±æ je przed 1430 r.

 

Niew±tpliwie powstanie o¶rodka miejskiego w Miêdzyrzecu wi±zaæ mo¿na z now± fal± kolonizacji mazowieckiej, kora dotar³a na Podlasie w czasie przej¶ciowego panowania ksi±¿±t mazowieckich, na tych terenach za czasów Jana I (od 1391 do pocz±tku XV w.) i za Boles³awa IV (1440-1443). Akcja intensywnego zagospodarowania ziem zachodniego Podlasia trwa³a nadal i po ponownym zajêciu ich przez Wielkie Ksiêstwo Litewskie. Przyjmuje siê, ¿e mazowieckie osadnictwo drobnoszlacheckie na Podlasiu pochodzi g³ównie z lat 1391-1444, przy czym w³a¶nie w pasie ziem w rejonie £osic i Miêdzyrzeca nast±pi³o w XV w. zetkniêcie siê dwóch elementów etnicznych posuwaj±cej siê od zachodu kolonizacji mazowieckiej i ruskiej od wschodu. Badacze zwracaj± tak¿e uwagê, ¿e do roku 1446 wykszta³ci³a siê na Podlasiu sieæ parafialna rzymsko-katolicka, po tej dacie nastêpowa³o jej jedynie uzupe³nianie. Wydaje siê, ¿e w ramach tego procesu dosz³o zarówno do fundacji pierwszego ko¶cio³a rzymsko-katolickiego w Miêdzyrzecu, jak i do za³o¿enia miasta. Oba te fakty mia³y zapewne miejsce w pierwszej po³owie XV w. Nap³ywowy element mazowiecki musia³ w samym Miêdzyrzecu pocz±tkowo mieæ wyra¼n± przewagê, skoro najpierw dosz³o do za³o¿enia ko¶cio³a rzymsko-katolickiego, a dopiero w 1564 r. erygowano cerkiew.

Trudno jeszcze odpowiedzieæ na pytanie w jaki sposób dosz³o do za³o¿enia miasta. Nie wykluczone, ¿e Miko³aj Nassutowicz czy ewentualnie jaki¶ wcze¶niejszy w³a¶ciciel uzyska³ przywilej zezwalaj±cy na lokacjê we wsi Miêdzyrzec miasta. O istnieniu jaki¶ wcze¶niejszych przywilejów reguluj±cych sprawy prawno-ustrojowe i ekonomiczne miasta ¶wiadcz± pó¼niejsze potwierdzenia z 1654 i 1672 r. wspominaj±ce stare zaginione przywileje i zezwalaj±ce na u¿ywanie nadal przez Miêdzyrzec prawa magdeburskiego. Niew±tpliwie w³a¶nie który¶ z zaginionych przywilejów musia³ zawieraæ nadanie miastu prawa magdeburskiego. Jednym z pó¼niejszych by³ uzyskany w 1486 r. przez nowego w³a¶ciciela miasta Jana Juriewicza Zabrzeziñskiego mê¿a Anny córki Jana Nassutowicza przywilej zezwalaj±cy na urz±dzanie jarmarków i targów. Niektórzy badacze w oparciu o niego b³êdnie uznali datê za³o¿enia miasta na rok 1486.

W ¶wietle bowiem dotychczasowych opracowañ niestety nie wiele jeszcze mo¿na powiedzieæ o uk³adzie przestrzennym miasta i jego kolejnych zmianach. Miasto rozwinê³o siê na lewym brzegu Krzny w pobli¿u uj¶cia Zny (Ma³ej Krzny), na osi szlaku ³±cz±cego dwa starsze od Miêdzyrzeca o¶rodki miejskie £uków i Brze¶æ nad Bugiem. Wed³ug tradycji najstarsza siedziba w³a¶cicieli Miêdzyrzeca okre¶lona w 1477 r. mianem "curia" mia³a znajdowaæ siê na p³askowzgórzu w miejscu zwanym Zamczyskiem na lewym brzegu Krzny poni¿ej uj¶cia do niej Piszczki w pobli¿u folwarku Zadwornego. Na wschód od niej rozwin±³ siê o¶rodek miejski, w XVI w. okre¶lany mianem starego Miasta. O¶rodkiem jego by³ mniej wiêcej umiarowy prostokatny rynek przez który przechodzi³ szlak brzesko-³ukowski. Stare Miasto posiada³o tak¿e po³±czenie dro¿ne z £osicami i dalej z Drohiczynem. Pierwotny uk³ad sieci ulicznej, sposób kszta³towania bloków i zastosowany system podzia³u na parcele budowlane nie jest jeszcze ustalony. Na ¶rodku rynku wznosi³ siê ratusz, siedziba w³adz miejskich zale¿nych zreszt± w wysokim stopniu od w³a¶cicieli miasta. Ko¶ció³ parafialny p.w. ¶w. Miko³aja wzniesiono na uboczu rynku, przy ulicy biegn±cej równolegle do jednej z pierzeii rynkowych. Bezpo¶rednie po³±czenie rynku z ko¶cio³em zapewnia³o w±skie przej¶cie przeznaczone jedynie dla ruchu pieszego. Usytuowanie ko¶cio³a na skraju miasta i oddzielenie od rynku pasem zabudowy zdaje siê wskazywaæ na zastosowanie schematu powszechnie wystêpuj±cego w uk³adach przestrzennnych ¶redniowiecznych o¶rodków miejskich na ziemiach polskich. By³by to kolejny ¶lad wp³ywów urbanistycznych promieniuj±cych z zachodu na ziemie Wielkiego Ksiêstwa Litewskiego. Warto zwróciæ równie¿ uwagê na wzmiankê w inwentarzu ko¶cio³a parafialnego z 1746 r., która podaje,  ¿e ko¶ció³ jest murowany, krzy¿ackiej struktury i roboty, z wierzchu nietynkowy, tylko w ¶rodku... Wskazuje ona niew±tpliwie, ¿e ko¶ció³ wzniesiony w 1477 r. by³ ceglan± budowl± gotyck± w formie trójnawowej bazyliki. Jest to jeszcze jeden, dotychczas pomijany w literaturze przyk³ad stosowania na terenie Litwy architektury gotyckiej. W tej formie ¶wi±tynia przetrwa³a do po¿aru w 1752 r.

We wschodniej pierzeji rynku wzniesiono cerkiew p.w. ¶w. Miko³aja biskupa, erygowan± w 1564 r. Stare Miasto mia³o charakter o¶rodka otwartego. Piêæ bram miejskich wzniesionych z drzewa przy traktach wylotowych miasta nie posiada³o zapewnie charakteru obronnego, a wzorem innych licznych miast zw³aszcza prywatnych s³u¿yæ mia³y celom fiskalnym. Osadnictwa wiejskiego poprzedzaj±cego powstanie miasta doszukiwaæby siê nale¿a³o zapewne wzd³u¿ szlaku miêdzy ko¶cio³em a najstarsz± siedzib± w³a¶cicieli miasta. Czy i w jakim stopniu rozplanowanie miasta nawi±za³o do starszego uk³adu osadniczego dro¿nego bêd± mog³y ustaliæ dalsze szczegó³owe studia.

W stosunkowo krótkim czasie dosz³o do wykszta³cenia siê w Miêdzyrzecu drugiego cz³onu osadniczego okre¶lanego mianem Nowego Miasta, które zajê³o tereny w rozlewiskach Krzny. Istnia³o ju¿ w XVI w., o czym ¶wiadczy wzmianka z 1546 r. Genezê jego ³±czyæ zapewne mo¿na z przeniesieniem siedziby w³a¶cicieli Miêdzyrzeca na nowe, bardziej obronne miejsce po³o¿one w pobli¿u uj¶cia Zny do Krzny. Na zachód od niej powsta³o przedmie¶cie, którego centrum sta³ siê Rynek Nowomiejski, przy którym w 1582 r. wzniesiono drewnian± cerkiew p.w. Piotra i Paw³a. Miêdzy rynkiem a zamkiem wznosi³ siê zespó³ budynków szpitalnych      z ko¶cio³em Piêciu Braci Mêczenników ufundowanym w 1617 r. Wizytacja biskupia z 1605 r. wspomina jeszcze o nowo zbudowanej kaplicy ¶w. Barbary i ¶w. Jakuba na Nowym Mie¶cie. Lokalizacja tej nieistniej±cej budowli nie jest znana. Nowe Miasto w Miêdzyrzecu okre¶lane mianem przedmie¶cia nigdy nie stanowi³o odrêbnego organizmu prawno-ustrojowego, a przeciwnie - mieszkañcy jego podlegali w³adzom miejskim rezyduj±cym w ratuszu staromiejskim. ¦wiadczy to, w wypadku Miêdzyrzeca, ¿e nie zachodzi wypadek za³o¿enia obok starszego o¶rodka miejskiego odrêbnego organizmu miejskiego (Nowego Miasta) co by³o w prywatnych miastach na ziemiach polskich praktykowane powszechnie w dobie nowo¿ytnej.

Spraw± dot±d s³abo poznan± jest problem lokalizacji w obrêbie Nowego Miasta dwu kolejnych rezydencji w³a¶cicieli. Przekazy ¼ród³owe wskazuj±, ¿e druga siedziba le¿a³a w wid³ach Zny i Krzny. W dokumencie fundacyjnym ko¶cio³a szpitalnego z 1617 r. ówczesny w³a¶ciciel dóbr miêdzyrzeckich Gabriel Têczyñski okre¶li³ je mianem fortalitium i nadmieni³, ¿e dla staro¶ci tak ju¿ podupad³a, ¿e teren jej wcielony zosta³ do uposa¿enia ko¶cio³a szpitalnego. Miejsce to zwane Zamczyskiem miejscowa ludno¶æ lokalizowa³a na ³±kach nad rzek±. Z tych przekazów zdaje siê wynikaæ, ¿e by³ to zapewne niewielki dwór obronny, mo¿e w typie powszechnie wówczas stosowanej drewnianej wie¿y mieszkalnej usytuowanej na sztucznym nasypie i zapewnie posiadaj±cej system obronny. Szczegó³y za³o¿enia architektonicznego i obronnego wyja¶niæ by mog³y jedynie badania archeoologiczne. Wydaje siê pewnym, ¿e w 1617 r. musia³a funkcjonowaæ ju¿ trzecia z kolei rezydencja w³a¶cicieli. Le¿a³a ona na po³udniowy-zachód od zabudowy nowomiejskiej na wzniesieniu nad Zn±, gdzie w pó¼niejszych okresach znajdowa³y siê tzw. stary i nowy pa³ac oraz budynki gospodarcze. Wiadomo¶ci o istnieniu w tym rejonie wa³ów ziemnych zdaj± siê ¶wiadczyæ,  ¿e posiada³a ona równie¿ charakter obronny. Reprezentowa³a mo¿e jaki¶ typ "palazzo in fortezza" upowszechniaj±cy siê w dobie renesansu na ziemiach polskich. Podobnie jak  w dwu pierwszych wypadkach tak¿e i wyja¶nienie chronologii i programu architektonicznego trzeciej rezydencji bêdzie ewentualnie mo¿liwe jedynie przy pomocy badañ wykopaliskowych. Jak wynika z powy¿szych uwag w odniesieniu do Miêdzyrzeca zarysowa³ siê szeroki wachlarz problemów badawczych dotycz±cych zarówno pocz±tków tego o¶rodka, dwu pierwszych wieków istnienia, jak i rozwoju przestrzennego.

 

Wêdzki Andrzej, Problem genezy Miêdzyrzeca Podlaskiego na tle procesów urbanizacyjnych na po³udniowo-zachodnim pograniczu Podlasia, [W:] Rocznik Miêdzyrzecki, pod. red. Mariana Kowalskiego, Towarzystwo Przyjació³ Nauk w Miêdzyrzecu Podlaskim, Miêdzyrzec Podlaski 1974 r., t. VI, s. 34-46.

 

W latach 30-tych XVII w. g³ówne ulice Miêdzyrzeca: Brzeska, Drogicka, Lackoriñska, Lubelska i Blichowa, którymi (za wyjatkiem Lackoriñskiej) przechodzi³y przez miasto trasy tranzytowe, otrzyma³y nawierzchnie brukowane. Nieco pó¼niej wybrukowano rynek. Mówi    o tym wydane w 1643 r. przez podstaro¶ciego miêdzyrzeckiego Wojciecha Lisieckiego, rozporz±dzenie wpisane do ksiêgi landwójtowskiej: "Wpiszanie pomiary na Brukowanie poddaniu w Rynku odmierzili¶my Wed³ug Rozkazania Jegomoszczy Pana Podstaroscziego na kazdego tak mieszczanina jako tez y zidom po lokczy dziesiencz a oko³o kletek po lokczy piêcz ¿eby kazdy od miedze do miedze kazdy wybrukowa³ a szrodek powinni wszysczy gromad± wybrukowacz wszystek Rynek ...". To samo polecenie rozszerzone o obowi±zek naprawy bruków ulicznych zawiera³a znana instrukcja wydana w 1644 r. przez Jana Miko³aja Dani³owicza. W tek¶cie instrukcji - zapewne pod wra¿eniem niedawnego po¿aru miasta,    w czasie którego sp³onê³a m.in. cerkiew ¶w. Miko³aja - szczególn± uwagê zwrócono na zabezpieczenie domostw przed po¿arem. By³o to o tyle zrozumia³e, ¿e poza ko¶cio³em parafialnym i szko³± ¿ydowsk± (besmedr±) brak by³o w mie¶cie budowli murowanych, a domy miejskie pokryte by³y s³om± "dekowan±" co najwy¿ej w glinie. Budowl± drewnian± by³ równie¿ stoj±cy na rynku staromiejskim ratusz zaopatrzony w spe³niaj±c± funkcjê wiêzienia wie¿ê. Wobec tradycjonalizmu nakazuj±cemu lokowanie pewnych obiektów w tych samych miejscach i wzglêdów komunikacyjnych ograniczaj±cych mo¿liwo¶ci lokalizacyjne do po³udniowo-zachodniej po³owy placu, mo¿na przypuszczaæ, ¿e rozmieszczenie ratusza i stoj±cych obok niego kramic nie rózni³o siê wiele od sytuacji przedstawionej na planie  z 1795 r. Poza ratuszem, kletkami i budowlami sakralnymi archiwalia wymieniaj± ju¿ niewiele obiektów u¿yteczno¶ci publicznej: ³a¼niê, dwa szpitale, szko³ê parafialn± i karczmy - wszystko oczywi¶cie drewniane.

Obraz miasta w 1 po³owie XVII w. uzupe³nia³y bramy miejskie usytuowane na ul. 22 Lipca ("przed P. Topczewskim"), Zawadkach, ul. Drohickiej i ul.Brzeskiej. Bramy te - jak siê zapewne s³usznie domy¶la A. Wêdzki - mia³y wy³±cznie charakter fiskalny, brak bowiem danych o funkcjonowaniu w Miêdzyrzecu jakiegokolwiek systemu fortyfikacji.

Po³owa XVII wieku przynios³a Rzeczpospolitej "potop" szwedzki i wojnê polsko-rosyjsk±. Ogromne zniszczenia dotknê³y równie¿ Podlasie. Wobec braku danych liczbowych trudno oszacowaæ rozmiary strat poniesionych prze ludno¶æ Miêdzyrzeca. Nik³e ¶lady niedawnych wydarzeñ odnajdujemy w wydanym w 1664 r. przez Izabelê Opaliñsk± przywileju dla mieszczan miêdzyrzeckich, w którym wspomniano o zniszczeniu miasta przez "Nieprzyjaciela Koronnego". Wzmianki w aktach burmistrzowskich ¶wiadcz± o pobycie  w mie¶cie oddzia³ów kozackich. Koniec 3 æw. XVII w. przyniós³ kolejn± klêskê - w czasie po¿aru w 1673 r. sp³onê³o sto kilkadziesi±t domów, a wiêc wiêksza czê¶æ zabudowañ miasta. W 1680 r. mia³ miejsce kolejny po¿ar Miêdzyrzeca. Trudno oceniæ jego rozmiary, poza lapidarn± wzmiank± przekazan± przez Pleszczyñskiego, brak jest bowiem innych informacji   o tym wydarzeniu. Wiadomo tylko, ¿e po¿ar obj±³ tak¿e Nowe Miasto i jeszcze kilka lat pó¼niej - w 1688 r. - cerkiew ¶w. Piotra "dla ogorzelenia" by³a nieogrodzona. Mimo wszystkich klêsk Miêdzyrzec rozwija³ siê szybko i wed³ug danych z 1699 r. liczy³   ju¿ 229 dymów, a wiêc oko³o 1380 mieszkañców. W stosunku do stanu z 1674 r. nast±pi³ wiêc przyrost liczby ludno¶ci o oko³o 30 %.

Oko³o 1715 r. wydarzy³ siê bli¿ej nieokre¶lony po¿ar w Miêdzyrzecu - w ksiêdze miejskiej zanotowano, ¿e burmistrz je¼dzi³ do Mielnika z "conflagrantami", jednak ¿adnych bli¿szych szczegó³ów na temat tego wydarzenia nie podano. W czasie nastêpnego po¿aru w 1718 r. sp³onê³a bo¿nica wraz z zespo³em przyleg³ych budynków kahalnych. W tym¿e samym roku El¿bieta Sieniawska wyda³a przywilej zezwalaj±cy starozakonnym "Bu¿nicê, Kierkut, Szpital, Jatkê, Wagê i Szko³ê Ich na nowo erygowaæ i wymurowaæ". Kolejny po¿ar w 1735 r. sta³ siê pretekstem dla nowego w³a¶ciciela dóbr ks. Augusta Czartoryskiego do podjêcia próby uporz±dkowania zabudowy Miêdzyrzeca. 10 I 1736 r. Czartoryski wyda³ rozporz±dzenie nakazuj±ce budowaæ tylko wed³ug planów sporz±dzonych przez architekta. W 1739 r. zleci³ "pomiarkowanie" i rozmieszczenie placów w mie¶cie. W 1741 r. wyda³ "universa³" reguluj±cy zasady zasiedlania pustych gruntów. W tym¿e samym roku wykupi³ czê¶æ pustych placów w mie¶cie a czê¶æ nada³ do zabudowania. W drugiej po³owie XVIII w. nowe formy uzyska³y równie¿ obie cerkwie unickie. W 1772-74 kosztem Augusta Czartoryskiego wzniesion± now±, murowan± ju¿ cerkiew ¶w. Piotra i Paw³a, a w latach 1782-1784, za czasów Adama Czartoryskiego, cerkiew ¶w. Miko³aja.

W 1761 r. przebudowano (b±d¼ te¿ wzniesiono na nowo) stoj±cy na rynku staromiejski ratusz - materia³y budowalne na ten cel ofiarowa³ August Czartoryski. 24 X 1789 r. Adam Czartoryski wyda³ przywilej dla kupców ¿ydowskich, w którym zobowi±za³ siê do wystawienia za szko³± ¿ydowsk± dwunastu murowanych kramnic. W 1790 r. z inicjatywy Czartoryskiego zbudowano na Nowym Mie¶cie lazaret wojskowy. Poza lazaretem funkcjonowa³y w Miêdzyrzecu jeszcze trzy szpitale chrze¶cijañskie i szpital ¿ydowski. W 1788 r. zamieszkiwa³o w Miêdzyrzecu 1813 osób, w tym na Starym Mie¶cie 1606 osób (717 ¯ydów), na Nowym Mie¶cie 207 osób (samych chrze¶cijan).

Jeszcze za czasów El¿biety Sieniawskiej (miêdzy 1719 a 1733 rokiem), przy istniej±cym zapewne ju¿ pod koniec XVII w. drewnianym pa³acu, za³o¿ony zosta³ obszerny ogród w³oski. Urz±dzaniem ogrodu, zaliczonego przez autorów dokumentacji ewidencyjnej do "typu kwaterowych ogrodów szachownicowych otwartych o bogatym barokowym wystroju kwater ozdobnych", zajmowa³ siê ogrodnik Sieniawskiej - Kendel. Omówiona powy¿ej kompozycja ogrodów ulega³a przebudowie w latach 70-tych i 80-tych XVIII w. W pochodz±cym z 1788/9 r. opisie ogrodu miêdzyrzeckiego wymieniono ju¿ "Dzik± Promenadê", du¿y staw i "sadzawki 3 w kwadrat szlamowane, a wiêc elementy widoczne na niedatowanym planie zatytu³owanym "Planta ogrodów Miêdzyrzeckich przez alfabet opisana". Wydaje siê to o tyle prawdopodobne, ¿e ogrody kszta³towane w duchu preromantycznego sentymentalizmu zak³adano w Polsce ju¿ od pocz±tku lat siedemdziesi±tych XVIII w., a ówcze¶ni w³a¶ciciele Miêdzyrzeca Adam i Izabela z Flemingów Czartoryscy nale¿eli do czo³owych propagatorów nowego smaku artystycznego.

Prze³om XVIII i XIX w. przyniós³ Miêdzyrzecowi krótkotrwa³± przynale¿no¶æ do Galicji Zachodniej i zwi±zane z wprowadzeniem austriackich przepisów sanitarnych przeniesienie poza tereny zamieszka³e cmentarzy grzebalnych. Cmentarz chrze¶cijañski - wspólny    dla katolików i unitów - urz±dzono w 1807 r. na gruncie darowanym prawdopodobnie przez  ks. Konstantego Czartoryskiego. Usytuowano go na pó³nocny wschód od Starego Miasta, przy polnej drodze wiod±cej do Glinek przez Stare Pole, Hordowy Most i las zwany Dubicz do Mañ i Koszelik. Cmentarz o formie zbli¿onej do kwadratu styka³ siê z drog± naro¿em wschodnim. Od bramy g³ównej bieg³a aleja wysadzana topolami, po której lewej (po³udniowo-zachodniej) stronie znajdowa³a siê czê¶æ katolicka cmentarza. Po prawej stronie chowano unitów. Na osi alei wzniesiono drewnian± kaplicê ¶w. Rocha, w 1839 r. zast±piono j±, zachowan± do dzi¶, o¶mioboczn± kaplicê murowan±. Ca³y cmentarz obwiedziony by³ murem z kamienia przykrytym okapami z cegie³. Drugi z cmentarzy za³o¿onych na pocz±tku XIX w. powsta³ w 1810 r. - ju¿ za czasów Ksiêstwa Warszawskiego. W wyniku rozwoju miasta istniej±ce od XVI w. "mogi³ki ¿ydowskie" znalaz³y siê w obrêbie terenów zabudowanych. Z tego wzglêdu 5 IX 1810 r. ks. Konstanty Czartoryski za op³at± rocznego czynszu w wysoko¶ci 20 z³ nada³ starozakonnym plac po³o¿ony na po³udniowy wschód  od traktu brzeskiego, miêdzy miêdzami Ignacego Tomaszewskiego i Marcina Ilczewskiego.

Pocz±tek XIX w. przyniós³ pewne zmiany kompozycji za³o¿enia pa³acowo-ogrodowego. Oko³o 1805 r. zlikwidowano pozosta³± na po³udnie i wschód od pa³acu czê¶æ dawnego ogrodu w³oskiego i wprowadzono w jego miejsce swobodn± kompozycjê ro¶linno¶ci. Jednocze¶nie rozebrano stary drewniany pa³ac, buduj±c dok³adnie w tym samym miejscu murowany klasycystyczny pa³acyk zaprojektowany przez Christiana Piotra Aignera. Z dzia³alno¶ci± Aignera ³±czyæ nale¿y tak¿e wzniesienie nowej klasycystycznej fasady ko¶cio³a ¶w. Miko³aja.

Okres wojen napoleoñskich nie by³ szczê¶liwy dla Miêdzyrzeca. W 1812 r. Moskale z³upili pa³ac ksi±¿êcy, 20 maja tego¿ roku po¿ar strawi³ czê¶æ zabudowy Starego Miasta miêdzy rynkiem i ko¶cio³em ¶w. Miko³aja. Nowy po¿ar o mniejszym ju¿ zasiêgu wydarzy³ siê w 1814 r.

Pocz±tek XIX w., mimo pewnych niekorzystnych zjawisk zwi±zanych z przerwaniem tradycyjnych wiêzi handlowych, by³ okresem dalszego rozwoju miasta. w 1810 r.    w 432 domach mieszka³o w Miêdzyrzecu 2686 osób.

W³±czenie Miêdzyrzeca do Królestwa Kongresowego przynios³o kolejne zmiany w uk³adzie urbanistycznym miasta. W 1819 r. zorganizowana przez Franciszka Ksawerego Christianiego Dyrekcja Generalna Dróg i Mostów rozpoczê³a budowê traktu bitego z Warszawy do Brze¶cia przez Siedlce, Miêdzyrzec i Bia³± Podlaskê. Na terenie Miêdzyrzeca prace prowadzono w latach 1820-23. Zetkniêcie siê traktu warszawsko-brzeskiego ze star± drog± biegn±c± ulic± 22 Lipca nastêpowa³o dopiero we wsi ¯abce. W wyniku przeprowadzenia traktu przez tereny folwarczne po po³udniowo-zachodniej stronie szosy znalaz³ siê pas gruntu dworskiego o szeroko¶ci 100-120 m. W 1823 r. podjêto decyzjê o budowie nowej stacji pocztowej w miejsce spalonego w 1822 r. budynku poczty. Wyjazdy z miasta zaopatrzono w rogatki.

22 V 1821 r. wydarzy³ siê w Miêdzyrzecu gro¼ny po¿ar, który strawi³ najgê¶ciej zabudowane ulice miasta: Brzesk± i Szkoln±. Sp³onê³o 81 domów ¿ydowskich, 9 katolickich i 3 stodo³y    za miastem.

Na placu rynkowym funkcjonowa³y cztery studnie publiczne (m.in. przy kramnicach i przed odwachem wojskowym); dwie inne znajdowa³y siê na ul. Ko¶cielnej i Chaussee. W mie¶cie stacjonowa³ pu³k u³anów, sztab brygady i sztab pu³ku. Kwatery i stajnie kawalerii znajdowa³y siê na Piszczance, wybrukowanej w zwi±zku z tym ju¿ przed 1823 r. Do 1827 r. wybrukowano wiêkszo¶æ ulic w Miêdzyrzecu i czê¶æ rynku staromiejskiego. Ulice zaopatrzono w murowane rynsztoki, pokryte balami w miejscach zbiegów z innymi ulicami. W latach 1829-33 w mie¶cie funkcjonowa³o 7 domów zajezdnych (6 ¿ydowskich i 1 chrze¶cijañski - Piotra Grabowskiego), garbarnia, kotlarnia, mydlarnia, wytwórnia kleju, murowan m³ynnica z m³ynem deptakiem, m³yn wodny Dawida i Arona Wajnbergów, hamernia Lejbka Mintza i zbudowana w 1823 r. byd³obójnia miejska.

Powstanie listopadowe przynios³o nowe zniszczenia miasta. W czasie epidemii cholery zmar³o 400 chrze¶cijan i wielu ¯ydów. 23/24 V 1831 r. po¿ar strawi³ co najmniej    40 zabudowañ, wyrz±dzaj±c szkody szacowane na 94 164 z³. Sp³onê³a po³udniowa czê¶æ Starego Miasta w rejonie ul. Szkolnej (Mydlarskiej), Komarówki i Lubelskiej - od rynku do mostu na Krznie. 5/17 V 1841 r. centrum Miêdzyrzeca uleg³o ponownie po¿arowi. Sp³onê³o 81 domów mieszkalnych (w tym 39 murowanych) i 55 budynków gospodarczych o ³±cznej warto¶ci   194 300 z³.

W bloku po³o¿onym miêdzy ul. Jatkow± (Komarówk±) a Krzn± pewne zmiany zasz³y   w zwi±zku z czê¶ciow± regulacj± koryta rzecznego. Przed 1845 r. zasypano stary odcinek koryta od stawu do obecnej posesji ul. Jatkowa 8, pozostawiaj±c jedynie m³ynówkê i likwiduj±c  w ten sposób wyspê widoczn± na planie z 1828 r.

17/29 VIII 1845 r. wydarzy³ siê kolejny po¿ar, który strawi³ wiêksz± czê¶æ zabudowy Starego i Nowego Miasta. Wed³ug sporz±dzonego 16/28 II 1846 r. wykazu spali³o siê 301 domów  (w tym 147 murowanych) i szereg zabudowañ gospodarczych o ³±cznej warto¶ci 170 013 r.s. W sumie z 520 domów mieszkalnych pozosta³o jedynie 219, a wiêc 42 %.


COPYRIGHT miedzyrzeckiedzieje.pl
Wykonanie & cms: www.stronaonline.pl
Partnerzy serwisu: